Voor kinderen die snel de lesstof eigen maken, een ontwikkelingsvoorsprong hebben of mogelijk hoogbegaafdheid zijn, zoeken we binnen onze school naar een passend onderwijsaanbod. Dat doen we op verschillende manieren:
Uitdagend onderwijs binnen Het Stroomdal
Op Het Stroomdal werken we in iedere klas in drie niveaugroepen. Zo kunnen kinderen niet alleen het basisaanbod volgen, maar ook het verrijkingsaanbod of de herhaling van het basisaanbod. Daarnaast merken we dat er behoefte is aan extra uitdagingen, dus we zijn in kaart aan het brengen voor welke leerlingen dat geldt en hoe we dat vormgeven. Voor kinderen die hulp nodig hebben op taalgebied, hebben we een extra taalaanbod. Zo werken we bij de kleuters samen met Stichting Prokino die ook onze buitenschoolse opvang verzorgt om dit tijdig op te pakken. Buiten het cognitieve aanbod werken we met de Kanjer-training aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind. Hierbij zorgen we ervoor dat er een prettige sfeer is, ieder kind zich ontwikkelt waar nodig, kinderen leren samenwerken en iedereen zich fijn en veilig voelt bij elkaar, met respect naar de ander.
Columbusgroep Vivente
Leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 met een ontwikkelingsvoorsprong én een leervraag die gericht is op werkhouding en/of motivatie kunnen aangemeld worden voor de Columbusgroep van Vivente. Leerlingen van het Stroomdal, het Aquarel en het Carillon komen wekelijks samen en werken aan persoonlijke en gezamenlijke leerdoelen.
Eureka-lessen
Voor de leerlingen uit groep 7 en 8 van de Vivente-scholen is er de mogelijkheid om Eureka-lessen te volgen.
Deze lessen worden op de middelbare school gegeven en zijn gericht op verrijking en verdieping (bijvoorbeeld lessen kunst of sterrenkunde). De lessen zijn niet alleen gericht op onthouden, begrijpen en toepassen, maar vooral ook op analyseren, evalueren en creëren.